Już jakiś czas temu spółka PKP Intercity zapowiedziała gruntowną modernizację swojego taboru. Koszt tej inwestycji opiewa na około 4 miliardy złotych. Jednym z założeń modernizacji jest odnowienie trakcji spalinowej. W założeniu, modernizacja oraz zwiększenie liczebności lokomotyw ma pozwolić PKP Intercity przywrócić nieobsługiwane już od dłuższego czasu połączenia, głównie te, które były obsługiwane w Polsce wschodniej. Przedstawiciele spółki twierdzą, iż zabieg taki doprowadzi do rozszerzenia oferty spółki oraz poprawi się dostępność pasażerów do osobowego transportu kolejowego. Podkreślają oni również, iż nowy tabór lokomotyw będzie bardziej ekologiczny niż ten obecnie obsługujące połączenia wykonywane przez spółkę. Powołując się na prawo Unii Europejskiej, które zabrania dyskryminować zagranicznych przedsiębiorców, PKP Intercity oznajmiło, iż w nadchodzących przetargach spółka nie będzie faworyzowała polskich wykonawców, którzy staną do przetargu. Pomimo tego, w przetargu o modernizację części taboru lokomotyw manewrowych, biorą udział jedynie polscy wykonawcy.